söndag 26 juli 2009

"Du får inte vara med" - Om barn

~~~~~

Jag läste Den Här artikeln på expressen.se nyss.

Snacka om klockrent!

Och snacka om otroligt viktigt att man som förälder tänker på detta.

Isabelles svar på frågan "vad har du gjort i skolan idag" har alltid varit - Lekt.
Inget mer, inget mindre.

Även fast jag försöker fråga vidare, för att få en lite bättre bild av hur hennes dag har varit, så är det fortfarande bara enkla ord. Bra - Kul - Ja - Nej.

Isabelle och jag pratar ibland om hur viktigt det är att vara snäll mot andra, låta andra vara med och leka osv...

Hon är väldigt förnuftig och flikar ofta in exempel på hur man ska vara snäll mot sina kamrater.
Men man kan ju ändå aldrig veta exakt hur hon leker när jag inte är där.
När ingen är där. (Fröknarna har ju inte alltid stenkoll)

Jag minns ju själv hur det var när jag var liten.
Det hände ofta att jag och den jag var med sa till någon att "vi ska bara vara två", eller att andra sa det till mig.

Jag tror det är väldigt nyttigt att ha små samtal med sitt barn om vikten av att vara snäll mot sina kamrater.
Passa på när man sitter och målar tillsammans, bakar, lägger pussel...
Då är ju barn oftast som bekvämast med att prata, när det inte blir så allvarligt.

Men iallafall, läs artikeln.
Den var väldigt bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag heter Karolina Jensen, det var jag och min kompis som skrev c-uppsatsen som har varit med i Vi Föräldrar. Ville barta säga att va roligt att du tyckte att den var intressant! Läs gärna hela uppsatsen http://bada.hb.se/bitstream/2320/4843/1/Examensar...pdf

Tack än en gång för att du tyckte om den, det värmer!

MVH Karolina Jensen.