torsdag 25 november 2010

Marie v/s Tom the horse 1-0

Idag skulle jag ut på första ritten utan hästsällis till Tom.
Jag hade hört att han kan vara ganska spökrädd när han är solokvist. Detta är alltså en häst på typ 900 kg som gömmer sig bakom stona när vi är ute och rider.

Vi kom ungefär 20 meter på vår runda när han tyckte att lastbilar var asläskigt (han är helt trafiksäker) och han skulle minsann INTE gå mer åt det hållet.
900 kg v/s 60 kg. You do the math.

Det är lite svårt när det är en ny häst och hästen har en matte som man inte riktigt vet hur hon hanterar såndana situationer, så efter några halvtama försök gav jag upp, gick hem och tog några rundor i paddocken istället.
Han skulle minsann Inte får slappa av helt som "tack" för trotsen.

Nu har jag pratat med Tom´s snälla matte och hon säger i princip "kör ba´kör!"
Så nästa ridtur får piskan följa med!
(Och hårt hållna tummar att både jag och häst återvänder till stallet välbehållna. Och helst samtidigt...)


I övrigt kan jag meddela att vi kommit iordning så bra vi kan i vårt nya hem. Vi har liksom stopp nu fram tills att vi kommer iväg till ajkiiaa och fixar mer förvaring, därefter ska v-rummet tapetseras om bara sedan får vi andas till efter jul och nyår då det är dags för golv i v-rum och tapetsering i vårat sovrum. (Detta kan ha varit världens längsta mening...)




2 kommentarer:

ekfan sa...

Hörru! Har ni inte parkettgolv i vardagsrummet? Vad ska ni byta ut det till??

Kiki sa...

Jag måste hålla med föredående talare på parkettfrågan. Ni kan ju inte lägga över parketten!!? SLIPA!:)