torsdag 3 september 2009

Täljetok

~~~~~

Jag skulle skriva ett litet inlägg om att jag skulle till Södertälje i helgen och bla bla bla..

Jag skulle piffa till det lite genom en liten historielektion om oss "Täljetokar".
Var begreppet kommer ifrån osv..

MEN.

Det finns tamejfan ingen information eller historia någonstans om varför vi kallas Täljetokar och varför då Södertälje kallas Tokstan (javisst kan man komma på många anledningar, men jag vill veta den ursprungliga!)

Någon har berättat detta för mig någon gång för ungefär hundra år sen. Men mitt guldfiskminne hade inte plats för detta och jag har glömt det.

Så, om någon Kan denna historia, kan ni snälla dela med er av den till mig?
Jag skulle vara evigt tacksam.

Iallafall väldigt länge.


1 kommentar:

Johanna sa...

Haha..jag hörde den historian senast häromdagen! I början av 1900-talet så ansågs dom som bodde i Södertälje som mindre begåvade - hemskt men sant - så när folk reste till eller igenom staden så användes benämningen täljetokar eftersom dom som bodde här inte hade alla hästar inne och gav väl inte det smartaste intrycket för förbiresande.

Sååå...kanske inte nåt att skryta om för oss som bor här..haha!!

;)