tisdag 17 november 2009

Rocki del 2

Det är lite oroväckande att detta är det andra inlägget i rad som handlar om min katt.
Men jag har en liten fundering gällande hans svansviftning.

När han ligger och slappar, halvsover, filosoferar..vad det nu är katter gör, och jag pratar med honom så viftar han på svansen.
Ett litet ryck bara med svanstippen.
När jag blir tyst blir den stilla igen, men så fort jag säger något kommer det där rycket igen.

Jag googlade "varför viftar katter på svansen" och fick fram:

En katt viftar på svansen då de är arga eller befinner sig i en konflikt med sig själv.
När en katt tex. kan ha svårt att bestämma sig för att vara ute eller inne kan svansen börja vifta.

Så vadå? När jag snackar med katten blir han arg på mig då??
Blir han sur för att jag stör honom och ger mig en diskret, men uppenbarligen tydlig, "håll käften" med svansen?

Eller har han svårt att bestämma sig för vad han ska svara (befinner sig i en konflikt med sig själv) och det är därför han rycker med svansen?

Jag som alltid trott att han liksom gillar att bli pratad med, att han rycker sådär för att visa att han lyssnar.

Tji fick jag liksom...

1 kommentar:

Emelie sa...

Katter är lömska djur... Pudde viftar jämt på svansen precis innan han går till attack. So watch out pal! ;)