onsdag 25 november 2009

Vilken Dag!

Jag hann inte mer än vakna knappt innan min söta mamma ringde på dörren.
Ett otroligt trevligt sätt att vakna på!
Vi hade ungefär två timmar av kvalitétstid/matlagningstid innan Bella kom hem från skolan.
Jag har verkligen saknat mamma.

Efter det hann vi med en storhandling på Citygross och och en middag innan jag gick till jobbet.

För övrigt kan jag tipsa om en väldigt god soppa:
Två äpplen
En gul lök 

Två finhackade vitlöksklyftor
Krossade tomater

Soja
Köttfärs
 Gul Curry
Chilipulver
Grillkrydda
Vatten 
1 köttbuljongtärning.


Hacka äpple och gul lök grovt och stek i smör tillsammans med ca 3 msk gul curry.
Häll över blandningen i en gryta/stor kastrull.
Bryn köttfärs. Tillsätt hackad vitlök.
Blanda ihop köttfärsen med äppelblandningen i grytan.
Häll på ca 1 liter vatten och krossade tomater. Låt koka upp.
Krydda med chili och grillkrydda (+ kryddor av egen smak)
Häll i några skvätt av soja för färgens skull.
Smula i buljongtärningen. Låt koka i ca 10-15 minuter.
(Låt gärna stå en stund innan servering)


Nu hör ju inte receptskrivning till mina vanliga sysselsättningar, så jag har säkert missat något. Men det blir säkert bra ändå.
Ett tips är att äta tillsammans med vitlöksbröd (alt grovt knäckebröd om man kör hälsoresan).


Ta vara på den här stunden, för det är förmodligen första och sista gången jag skriver recept på bloggen.






Inga kommentarer: