måndag 2 november 2009

Superkrafter

Om du fick välja, vilken superkraft skulle du vilja ha då?
Om du fick välja mellan allt.

Kunna flyga?
Vara odödlig?
Ha röntgensyn kanske?

Jag skulle välja att se sanningen bakom lögner.
Bakom alla lögner; från små vita till stora svarta.

Alla ljuger ju. Den som säger att han inte gör det är nog den största lögnaren av alla.
Jag ljuger också ibland.
För folk jag knappt känner och för folk jag älskar.

Det är normalt.
Och ofta snällt.
Man behöver inte, man s k a inte, vara ärlig hela tiden.

Men man måste vara ärlig - etthundratio procent ärlig - om saker som kan vara avgörande för en annan människas lycka. Och framtid.
Även om det kanske sårar den för stunden.

Så, jag skulle välja att se sanningen bakom lögnerna om jag fick välja en superkraft.

Inga kommentarer: